fredag 21 maj 2010

Marinerade kronärtskockor

En vecka när jag vikarierade på en skola i Skärholmen så fick jag äta deras mat gratis varje dag. Jag blev förvånad över hur modern och fräsch maten kändes, jämförelsevis med den skolmat jag åt under min egna skoltid, och inte gärna tänker tillbaka på. Hela min högstadieperiod bestod utav uteblivna skolmåltider som istället ersattes med dagliga besök till godisaffären!
Det var i synnerhet en rätt från skolan i Skärholmen som jag minns extra väl, och som jag gick och fantiserade om ända till jag testade att laga den själv. Kronärtskockor som får marineras i över ett dygn, som sedan serveras med krispig finhackad selleri!



1 burk kronärtskockor

1 stjälk selleri

2 vitlöksklyftor

1 msk citronvätska

1/2 dl olivolja

2 msk vit balsamvinäger

Flingsalt och nymalen peppar

1. Öppna burken med kronärtskockor och skölj av dom mycket försiktigt under rinnande vatten.

2. Finhacka vitlöken och blanda ner med kronärtskockorna i en stor skål.

3. Tillsätt övriga ingredienser och salta och peppra.Täck över och låt stå i kylen i 1 dygn.

4. Lägg ut kronärtskockorna på ett platt fat och ringla över resten av marinaden. Strö över finhackad selleri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar