måndag 9 augusti 2010

Paj från Medelhavet

Jag brukar vara ganska kräsen när det kommer till pajer. Fyllningen får absolut inte bestå av mögelost, broccoli, aubergine, rotsaker, eller soltorkade tomater. Däremot älskar jag pajingridienser såsom spenat, fetaost, getost, tomater, oliver, och svamp. Dock upplever jag det som mycket vanligare att den första listan med pajingridienser toppar dagens lunchställen. Så jag tänker nu börja publicera mina egna favoritpajer som jag hoppas att ni också kommer börja gilla!

För fyra personer:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl

125 gram margarin

2 msk iskallt vatten

salt

Pajfyllning:
1 burk körsbärstomater

1 paket fetaost

1/2 rödlök

1 burk urkärnade gröna oliver

3 ägg

1 burk creme fraiche

1 msk fryst persilja

Torkad timjan och basilika efter behag

1-2 msk solrosfrön

Salt

peppar

1. Rör ihop mjöl, salt, kylskåpskallt margarin, och slutligen vatten, till en sammanhängande deg. Plasta in i folie och låt vila i kylen i 1-2 timmar.

2. Knäck under tiden äggen i en bunke, och vispa sedan ner creme fraiche. Salta och peppra rikligt!

3. Sätt ugnen på 200 grader. Klä en smord pajform med degen och nagga den med en gaffel. Förgrädda i 10 minuter.

4. Höj temperaturen till 225 grader. Fyll pajformen med körsbärstomater, skvivad rödlök, gröna oliver och smulad fetaost. Strö över den frysta persiljan och krydda med torkad timjan och basilika.

5. Ringla över äggstanningen över pajen.

6. Grädda pajen i ugnen i 20-25 minuter. Ta ut pajen 10 minuter innan den är klar och strö över solrosfröna. Låt gräddas klart.

7. Servera pajen till en god grönsallad.

3 kommentarer:

  1. Lagade den här pajen idag, den blev väldigt fräsch och god med en riktig enkel-men-lyxig-känsla. Och så snygg! Man tackar för receptet! /Johanna

    SvaraRadera
  2. Varsågod! Spånar på en ny paj jag kan laga och sedan publicera. Några tips?

    SvaraRadera
  3. Jaa, ser fram emot fler paj-recept! Hmm, en vegetarisk paj som jag brukar göra är en keso-och-purjolökspaj som finns i Vår Kokbok, den tycker jag är god...

    SvaraRadera