tisdag 17 augusti 2010

Indian Kitchen

Jag har besökt restaurang Indian Kitchen på Kungsgatan många många gånger! Servicen är alltid bra, maten kommer alltid in i tid, inredningen är mysig och harmonisk, billiga priser, och framför allt, maten är god. Under de senaste tre åren när jag bodde i Stockholm blev det mest att jag besökte Indian Kitchen under lunchrusningen. I deras lunchalternativ ingår minst två mindre rätter, naanbröd, sallad och kaffe eller indisk chai. Allt detta får du för en bit under hundralappen.

För ett par dagar sedan åkte jag och min mamma förbi Indian Kitchen när vi åkte bil och bestämde oss för att stanna till och käka middag där. Jag valde den vegetariska rätten matar paneer, en rätt som karaktäriseras främst av ärtor och indisk ost. Och jag blev inte besviken! Rätten var lagom kryddstark, den hade en krämig konsistens, ärtorna var lagom kokta, och osten hade rätt konsistens. Naanbrödet var dessutom mycket saftigt!

Det negativa som går att säga om Indian Kitchen är deras meny. Alla vegetariska klassiker finns visserligen representerade, men man presenterar inget utöver det vanliga. Många restauranger i Stockholm har i regel alltid de klassiska rätterna representerade, såsom matar paneer, aloo palak, palak paneer osv. Dock brukar de därtill försöka sätta sin egna prägel på maten genom att erbjuda rätter där exempelvis papaya eller mango är förekommande ingredienser, eller skapa fler rätter där paneer ingår. Det bör även tilläggas att de vegetariska lunchalternativen alltid har bestått av samma sak varenda gång jag har besökt restaurangen. Lite variationen tycker jag ändå att de borde införa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar