tisdag 23 november 2010

Quinoasallad med nötter, grillad halloumi och äppelraita

Den här rätten åt jag och några vänner för ett tag sedan på Kalmar nations vegetariska restaurang Smaka. Den slår upp dörrarna en gång i månaden och det går bara att finna helvegetariska rätter på menyn.

För fyra personer:

Quinoasallad:
2 dl quinoa

4,5 dl vatten

1/2 buljongtärning

1 dl hasselnötter

1 dl valnötter

1/2 dl sesamfrön

1 dl sultanrussin

1 tsk torkad timjan

Olivolja

Salt och peppar

2 förpackningar halloumi

Äppelraita:
1 äpple

1 burk matlagningsyoghurt

1 liten vitlöksklyfta

Flingsalt

1. Koka upp vattnet i en kastrull och smula ner buljongtärningen. Skölj quinoan under vatten i ett durkslag och häll i när vattnet kokar. Låt småputtra i 15 minuter på svag värme.

2. Hetta upp en stekpanna under tiden och rosta valnötter och hasselnötter. Finhacka nötblandingen och blanda ner i en skål. Rosta därefter sesamfröna och blanda ner dom också.

3. Blanda i quinoan i skålen och blanda alla ingridienser väl. Tillsätt timjan, salt och peppar. Ringla över olivolja.

4. Skär halloumiskivorna i tjocka skivor och stek i olivolja.

5. Skala ett äpple och riv ner det i en skål. Klicka ner yoghurten och pressa ner vitlökklyftan. Salta och rör om.

1 kommentar:

  1. Hej Isa! Det där såg riktigt smaskigt ut! Gud vad gott det ser ut´....det bara vattnas i munnen på mig. Jag har verkligen haft fullt upp de senaste månaderna. Tror att jag lider av kroniskt trötthet eller nåt...Bor du i uppsala? Jag kanske kan få komma hem till dig nån kväll (ensam)på en kopp? Jag kan ta bilen:-) Förresten hur går det med körkortet? Mångakramar!!!/C

    SvaraRadera