lördag 1 januari 2011

Nyårssupé 2010

I år firades nyåret hemma hos min kusin i hennes lilla studentlägenhet tillsammans med min kompis Ellinor och min andra kusin. Jag tog på mig uppdraget att laga en lyxig femrätters nyårssupé kvällen till ära! Det som var min största farhåga inför kvällen var att min tidplanering skulle spricka och att vi inte skulle hinna ut på krogen innan klockan slog tolv. Men jag hann!

Första rätten var en fräsch primörsallad av grönsparris, pocherat ägg, marinerade champinjoner, små vitlökskrutonger på en bädd av spenat. Salladen serverades med en syrlig senapsdressing.

Nästa rätt var en grön ärtsoppa, smaksatt med mousserande vin och toppad med rostade valnötter.

Huvudrätten bestod av ugnsbakad halloumi med färskostfylld tomat till en krämig potatisgratäng med smak av västerbottenost.

Ostbricka med gruyère, Appenzeller och en spansk getost jag inte minns namnet på.

Slutligen var vi framme vid desserten! Crème brûlée!


Gott nytt år!

2 kommentarer: