torsdag 14 juli 2011

Restaurang Malaysia

I måndags åt jag middag tillsammans med den vegetariska sidan av familjen. Då passade jag på att ta dom till en malaysisk restaurang på Luntmakargatan nära Odenplan som jag länge har velat gå till. Restaurangen har ett stort utbud av vegetariska rätter och har dessutom särskilda temadagar, varav en av dom är vegetarisk mat.

Så vad är malaysisk mat egentligen? Ingen aning! Det borde påminna en hel del om det thailändska och vietnamesiska köket. Menyn hade i alla fall många inslag av kokos, limeblad, grön curry, chili, lime och vitlök. Rätterna bestod främst skaldjur och tofu, men även kyckling, lamm och biff.

Till förrätt beställde vi in dumplings som serverades till japansk soja och en het chilisalsa. De var fyllda med vitkål och shitakesvamp och var sedan lätt stekta. Det var en jätte god rätt som var precis lagom stor och väl värt pengarna. Huvudrätten bestod av grönsaksbiffar på en bädd av wokade grönsaker och tofu som serverades med jasminris och en grön currysås. Biffarna var härligt krispiga och saftiga, likaså grönsakerna. Currysåsen kunde dock inte mäta sig med thailändsk curry utan hade en mycket mer grumlig brun grön färg vars kryddor inte heller harmonierade lika bra med varandra.

Som avslutning beställde jag in malaysiskt kaffe. Kaffet smakade dock mer som indisk chai än kaffe fast med en tydlig bailey's smak. Lite för sött för min smak.

Restaurang Malaysia ska jag definitivt återvända till. Deras vegetariska meny både lång och varierande med riktigt spännande rätter som jag ser fram emot att beta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar