tisdag 9 mars 2010

Smak på restaurang

I fredags var vi ute med ett par vi känner för att äta middag och sedan gå till någon bar. S hade tittat ut en restaurang som ingår i F12 gruppen med namnet Smak - på restaurangen. Jag minns att jag själv tagit mig en titt på deras hemsidas inför val av restaurang på under årets alla hjärtans dag. Jag har dock inte kunnat finna några som helst vegetariska alternativ på hemsidan och har därmed lättvindigt räknat bort Smak.

Restaurangens lokal var mysig med mycket textiler med många mörka färger. När man klev in möttes man av en enorm bar med en tillhörande loungedel som sedan gick över till att utgöra en mer klassisk restaurang del. Alla bord i lokalen var mycket finurligt utsmyckade med små fack där olika kryddor, nötter och frukter låg instoppade med en stor rund glasskiva över sig. Detta visar hur starkt Smak har gått in och fokuserat på en typ av mat där gästen tydligt ska kunna urskilja distinkta smaker. På varje plats låg en plastmeny där man med en tuschpenna skulle ringa in de smaker man ville testa. En smak representerade en mindre rätt som sedan rekommenderades med ett särskilt vin man fick kryssa i. Som tur var fanns en särskild meny med enbart vegetariska smaker som jag kunde välja från!



Första rätten som kom in var en tortellinirätt som badade i en skummig grädde/- och tomatsås, och basilika var smaken som skulle framträda i denna rätt. Det här var dem godaste fyllda pastan jag har smakat någonsin! Tortellinifyllningen var krämig och basilikan framträdde inte för mycket, något som jag annars brukar tycka att basilika lätt gör. Såsen var heller inte så där mäktig och gräddig som såser brukar vara på italienska restauranger i Stockholm, utan istället lätt men samtidigt mycket fyllig. Det kändes som en smekning mot min gom!



Nästa smak var tryffel och framhävdes i en skummig svampsoppa med ett löskokt ägg i bottnen. Denna rätt var också himmelsk god! Det var så lena smaker och tryffeloljan passade perfekt till svampen. Det lösa ägget i bottnen var dessutom en otippad hit!



Att välja smaken ingefära var en vild chansning eftersom jag inte är så förtjust i denna krydda. Men det stod att rätten bestod utav en minihamburgare vilket jag tyckte lät gott. Till hamburgaren serverades ett litet glas med en ingefärskräm i. Den smakade inget bra och förmodligen berodde det på att jag helt enkelt inte gillar ingefära!



Curry blev den näst sista smaken där själva rätten bestod utav pommes frites och friterad vit sparris, som serverades med en yoghurtdipp med currysmak. Jag blev inte så förtjust i den här rätten. Man borde kunna fört in curryn ganska lätt i en rätt utan att behöva separera smaken genom en dipp vid sidan om. Sedan var sparrisen inte alls god som friterad.



Sista smaken var en dessert och den skulle representera vanilj. In kom en brulépudding med karamelliserat socker på toppen, med en äppelslash vid sidan. Detta var himmelskt gott! Brulépuddingen var visserligen inte en brulépudding utan snarare en pannacotta, men det viktigaste var att den smakade bra. Att servera en isig äppelslash till de lite mäktiga pannacottan var verkligen en hit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar