måndag 8 mars 2010

Thailändsk tofuwok med koriander- och chilisås


Denna helg var fylld av många mysiga stunder och matupplevelser. Det blev middag på ett ställe som heter smak på restaurangen med ett par vänner i fredags, vårrullar till förrätt och en thailändsk tofuwok till huvudrätt i lördags, och taco i går kväll!

Tofuwooken jag gjorde i lördags var inspirerad av rätten jag åt på den thailändska restaurangen i Uppsala för ett tag sedan. Till detta gjorde jag pad thai fast utan att lägga till tofun. Jag kommer dock nu endast skriva ut receptet till tofurätten eftersom jag kände att pad thai-rätten inte blev helt lyckad.

För 3-4 personer:

2 förpackningar friterad tofu (går att finna på asiatiska matbutiker i kyldisken)

1 halv habanero

1 kruka koriander

3 tomater

1 rödlök

3 limefrukter

3 vitlöksklyftor

1 msk soja

1 msk rapsolja

Salt och peppar

1. Finhacka vitlök, rödlök och habanero. Skär tomaterna i mindre klyftor. Strimla hälften av koriandern.

2. Blanda limejuice, hälften av vitlöken och koriandern, habanero, soja och olja i en skål. Salta och peppra. Häll marinaden över tofubitarna och låt stå i 30 minuter.

3. Hetta upp en wokpanna och tillsätt rikligt med rapsolja. Börja med att steka rödlöken i 1 minut, och tillsätt sedan tofun och tomaterna. Lyft bort wokpannan från värmen när tomaterna är varma och tofun har en gyllenbrun stekyta.

4. Lägg upp woken på ett fat och ringla över den överblivna marinaden. Pressa över ytterligare lite lime och strö över resten av koriandern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar