tisdag 13 juli 2010

Pappas gazpacho


Förra veckan följde jag med min syster, svåger och min lilla systerson till min pappas flickväns lantställe utanför Gävle. Där blev vi bjudna på en kall gazpachosoppa som passade utmärkt för en varm sommarkväll. Det kändes som om jag var i Spanien!

1 gurka

2 tomater

3 vitlöksklyftor

2 paprikor (1 grön, 1 röd)

1 burk krossade tomater

1 msk olivolja

Salt och peppar

1. Finhacka alla grönsaker och lägg i en stor kastrull. Skala gurkan med en potatiskalare, finhacka och lägg i kastrullen.

2. Öppna en burk med krossade tomater och häll ner i grönsaksblandningen. Salta och peppra.

3. Mixa soppan slät med en stavmixer (jag gillar soppan bäst om den fortfarande har lite mindre bitar kvar. Det ger ett trevligt tuggmotstånd!).

4. Avsluta med att ringla över olivolja. Toppa med färsk persilja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar