onsdag 28 juli 2010

Restaurang Messob

I går gick jag och min mamma och satte oss på den etiopiska restaurangen Messobs uteservering som ligger vid hörnet av sturegatan. Vi var båda dödshungriga och hoppades att lite afrikansk mat skulle göra susen! Trots att jag känner till en hel del om afrikansk matlagning genom alla lunchraster med mina eritrianska kollegor på min förra arbetsplats, så har jag aldrig provat på att äta afrikansk mat! Det allra typiska inslaget i både etiopisk och eritriansk mat är det pannkaksliknande tunnbrödet injera som man äter med olika kött och grönsaksröror. Injera bakas med det ovanliga sädesslaget teff och måste importeras till Sverige då det bara odlas i Etiopien och USA.
Maten på restaurang Messob serverades på traditionellt sätt där ett stort injera bröd hade bretts ut på en plåtbricka med små olika grönsaksrörot utklickade. Tanken är att man ska bryta en bit av brödet och använda det i stället för bestick. Maten smakade jätte bra och bestod av röror på färsk spenat, kikärtor och linser. Servicen var också jätte bra och personalen var både trevliga och roliga. Men då jag inte har smakat afrikansk mat tidigare har inte direkt några andra preferenser så några besök till de afrikanska restaurangerna i Stockholm blir nog av inom en snar framtid!

http://www.messob.se/default2.asp?sc=page&meny=2&id=1

1 kommentar:

  1. Vi var där igår så sjukt gott!!! i looooove it!!1 mums o smaskens!
    / Korpe

    SvaraRadera