söndag 18 oktober 2009

Pasqua Bordolino vs Pater Sangiovese


Pasqua Bordolino är ett italienskt vin som vi drack till hemmagjord pizza i helgen. Det här är ett billigt vin (59:-) som är mjukt och bärigt vilket brukar rekommenderas till rätter som pizza. Det var dock ingen stor smakupplevelse vi kände genom att dricka detta blask! Jag gav mig ändå på ett försök att uttyda olika smaker och dofter som vinet gav ifrån sig men det enda jag kom fram till var att det smakade alkohol, och vindruvor.

Nästa dag lagade jag en pastarätt med ruccolapesto och kantarellsås. Då testade vi ett italienskt vin som heter Pater Sangiovese (73:-). Det är ett kryddigt och mustigt vin som kommer från Toscana och är gjord på regionens klassiska druva sangiovese. Det här vinet smakade utan tvekan bättre än Pasqua Bordolini! Det är ett fylligt och kryddigt vin som har smakinslag av lakrits och körsbär. Med tanke på vinets kvalitet är det här ett riktigt prisvärt vin som jag förmodligen kommer att köpa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar