onsdag 7 april 2010

Morotsbullar


I tisdags var jag ledig, förutom att jag åkte in till stan för att göra lite volontärarbete några timmar hos Plan Sverige. En sådan här avslappnad dag brukar jag tycka om att ta mig tid till att baka bröd. Då kan man också passa på att göra en god soppa till middag. Soppa och nybakat bröd går liksom hand i hand för mig! Men denna gång lägger jag bara upp receptet på brödbullarna. Soppan levde tyvärr inte upp till mina förväntningar.

20 bullar:

7,5 dl vatten

5 dl grahamsmjöl

50 gram färsk jäst

2 morötter

10 dl vetemjöl

1 msk salt

2 msk olivolja

1. Koka vattnet i en vattenkokare och häll över det i en bunke. Rör ner grahamsmjöl och rör runt. Låt stå till smeten har fått en temperatur på 37 grader.

2. Smula ner jästen och riv ner morötterna i bunken. Tillsätt salt, olja och vetemjöl. Knåda till en smidig deg och täck sedan över bunken med en handduk. Låt jäsa i 40 minuter.

3. Smörj två långpannor med smör och forma 20 små bullar av degen. Lägg ut bullarna på långpannorna och låt jäsa igen i 30 minuter under en handduk.

4. Sätt ugnen på 225 grader och grädda bullarna i mitten av ugnen i 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar