lördag 3 april 2010

Restaurang Portofino


I söndags blev jag och min pojkvän sugna på italiensk mat så då vi styrde kosan mot en restaurang som heter Portofino. Den ligger vid Zinkensdamm på söder och har en systerrestaurang som heter Portocervo.

Restaurangens lokal i sin helhet kändes fräsch och välkomnande. Man hade kombinerat den romantiska och mysiga stämning som italienska restauranger bör ha med en modern inredning, utan att den kändes plottrig eller billig.

Kvällen inleddes med varsin förrätt och en välsmakande flaska husets röda. Jag valde en klassiker- mozzarella caprese. Detta är en standard sallad som går att finna på nästan alla italienska menyer i Sverige och består utav buffelmozzarella, tomat och basilika. Det som var gott med den här salladen var att man hade valt att ugnsgratinera körsbärstomaterna vilket resulterade i att smakerna från tomaterna kom fram bättre och att salladen blev mer len och krämig. Basilikan var även rostad och hade en krispig konsistens vilket gillade jätte mycket.

Till huvudrätt valde jag en rätt som hette risotto con asparagi tartufato, dvs. en krämig risotto med färsk vit sommartryffel, färsk grön sparris och hyvlad parmesan. Risotton hade en lagom krämig konsistens, men riset var en för mjukt men funkade trots allt ändå. Sparrisen var jätte god och jag gillade särskilt den framträdande tryffelsmaken. En helt klart godkänd risotto!
Ett extra plus måste jag även ge till surdegsbrödet som servitrisen kom in med.

Så av mina tidigare erfarenheter av italienska restauranger i Stockholm kan jag konstatera att Portofino tillhör en av de bättre.


http://www.portofino.nu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar