fredag 10 september 2010

Vegetariskt på Hermans


I går följde jag med på en kick off med alla anställda fån arbetsplatsen som jag praktiserar på. Och en nice surprise var att konferensrummet låg i anslutning till Hermans vegetariska kök, ett av Stockholm främsta hel-vegetariska restauranger. Under en fullspäckad dag med föredrag och lekar gjordes mindre avbrott då hela gänget fick äta av en läcker buffé och hemgjorda bakverk.

Hermans är en idyllisk plats att sitta och äta lunch på en varm sommardag. Man har utsikt över vattnet och hela Stockholm! Buffén består av rätter som till stor del är veganska, något som är mycket ovanligt i Stockholm. Restaurangen serverar i regel 2-3 varmrätter varje dag där en mängd olika salladstillbehör dessutom går att välja bland. Du kan bland annat njuta av Hermans grekiska/-quinoa/- potatis/- och bönsallad, nybakat bröd, hemmagjort örtsmör, böngrytor, olika sorters lasagne, burritos, pajer och gratänger. Betyget för igår blev dock enbart godkänt. Jag tyckte att pastan i tacolasagnen var överkokt och böngrytan endast smakade okej. Saken med bön/-linsgrytor är att det är svårt att sätta en festlig touch på dem. För mig är en böngryta något man inte bjuder folk på vid fina tillfällen, utan enbart äter på vardagar om man vill äta något nyttigt och enkelt. Detta är varför det inte skapades några smaksensationer för mig eftersom jag lätt kan göra en lika god gryta sen när jag kommer hem. Brödet var heller inte så saftigt som jag hade hoppats på. Dock var smörgåsarna som de kom in med under förmiddagen underbart goda! Och jag kan säga att det kändes en aning skumt att mackorna för en gångs skull inte hade skinka på sig!
Efterrätterna man kunde välja bland såg syndigt goda ut. Jag valde en morotskaka som smakade jätte gott!

Jag tror dock att jag är extra kritisk när det väl kommer till restauranger som bara riktar in sig på den sortens mat jag själv lagar. Skulle jag själv driva en vegetarisk restaurang skulle jag istället försöka nå en icke-vegetarisk publik där jag kunde sticka hål på fördomar om att vegomat enbart består utav "nyttiga" grytor och pajer som man inte blir mätt på.

Men då Hermans förnyar sina buffémenyer hela tiden skulle jag lika gärna kunna smaka något jätte gott nästa gång jag går dit. Och återvända kommer jag definitivt göra! Deras koncept att över huvudtaget servera enbart vegetarisk kost lockar trots allt en vegetarian som jag väldigt mycket.

http://gastrogate.com/restaurang/hermans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar