fredag 7 augusti 2009

Att äta vegetariskt i Sarajevo


Igår kom jag och min pojkvän hem från en underbar resa till Sarajevo och Dubrovnik! De kommande inläggen kommer därav bestå utav av en del matupplevelser jag fick under min resa.

Som vegetarian måste man alltid tänka ett steg före vad gäller olika länders särskilda matkultur. Tjusningen med att resa för mig är till stor del maten vilket gör mig angelägen att skapa mig en uppfattning över möjligheten till att äta god vegetarisk mat. Vad gäller det bosniska köket ska det präglas av framförallt kött. Maten beskrivs som mustig och rustik med influenser från det turkiska köket.

Det visade sig att kött dominerar det bosniska köket, framförallt kalvkött. trots det fanns åtminstone två vegetariska alternativ representerade på alla restaurangers menyer. Pastautbudet var mycket dåligt oavsett om det var vegetariska eller icke-vegetariska pastarätter. Spagetti med tomat sås var det enda alternativet jag kunde finna de menyer jag studerade. Risottorätter var dock populärare. Tyvärr höll de en mycket dålig kvalitet och hade inte den där krämiga konsistensen som risottorätter bör ha. Vad gäller snabbmatsutbudet behövde jag aldrig oroa mig. Internationella hamburgerkedjor verkar ännu inte ha etablerat sig i någon större omfattning i Bosnien Hercegovina vilket gjorde att den traditionella snabbmaten helt klart kom att dominera. Paradrätten heter "burek" och kan beskrivas som en filodegspaj med olika typer av fyllningar. De två vegetariska alternativen heter sirnica (ostfyllning)och zeljanica (spenatfyllning). Čevapi är nog den mest vanligaste rätten i landet och består utav fyllda pitabröd med färsbiffar, lök, sallad och crème fraiche.

Sammanfattningsvis kan inte det bosniska köket uppfattas som vegvänligt enligt min uppfattning. Jag kände aldrig några smaksensationer och maten var generellt kryddlös. Det internationella utbudet i Sarajevo var extremt begränsat men det berodde förmodligen på att staden inte faktiskt är så stor. Men de restaurangerna som vi besökte i Sarajevo ska ha beröm för att de alltid hade vegetariska alternativ på sina menyer och aldrig tittade oförstående på en när man försökte få fram att man inte vill ha kött. Så för er vegetarianer som planerar att åka till Bosnien Hercegovina kan jag lova er att ni inte kommer gå hungriga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar