fredag 26 februari 2010

Bröllopsfest på Edsbacka Krog

För några veckor sedan gifte sig min pojkväns bror, och då blev den närmsta släkten bjudna på bröllopsmiddag på Edsbackta Krog efter vigseln. Det är Sveriges enda restaurang som har blivit tilldelade två michelinstjärnor! Så med stor förväntan trädde jag in i den avskilda matsalen med 1800-tals inredning som hade reserverats särskilt för bröllopssällskapet. Jag fick nästan en känsla av att jag hade förflyttats till ett adelspars hem från tidigt sekelskifte där en fin sittning i herrgårdens matsal ägde rum- där det finaste silverbesticken och porslinet hade dukats fram, och flera servitriser som försynt kom in lite då och då för att fylla på vinet eller servera rätterna.

Middagen bestod av hela 11 stycken mindre rätter! Sedan serverades även små extra rätter som inte stod utskriva på menyn. Kvällen inleddes med att en liten aptitretare som bestod utav bland annat rotfruktschips, krispiga brödkuddar och surdegsbröd som serverades ihop med smör och yoghurt. Allting smakade jätte gott!

Efter detta kom personalen in med en hummersoppa med brödkrutonger. Personalen upptäckte efter en stund att jag var ju vegetarian och kanske inte åt hummer (lite lustigt misstag eftersom de hade bytt ut de övriga rätterna som bestod av skaldjur och fisk mot vegetariska alternativ). De var dock snälla nog att erbjuda ett vegetariskt alternativ för mig, men jag tackade snällt nej. Detta var ju trots allt en extra rätt som inte ens stod med i menyn. Soppan smakade dock förvånansvärt gott och visade sig senare vara en av favoriterna för kvällen!

Tillslut kom vi in på första förrätten på menyn som ursprungligen var en tallrik med olika små skaldjur. Jag blev istället serverad en sallad. Denna första rätt var dock ganska fantasilös och bestod endast utav ett salladsblad, innanmätet av en tomat och en liten gurkbit de hade hyvlat och rullat ihop.



Förrätt nummer två bestod utav potatisplättar med blomkål som serverades med en underbart god kronärtskocka- och citronsmörsås. Det här rätten var min absoluta favorit och jag ska själv försöka laga den inom en snar framtid!



Rätt nummer tre var brynt pärllök och morot med kryddig ekskivling och rättika. Ska jag vara ärlig kommer jag faktiskt inte ihåg den här rätten och jag glömde ta ett foto av den. Jag var helt enkelt tvungen att extra kika i menyn som jag norpade åt mig i slutet av middagen.

Rätt nummer fyra var tryfferad grönsaksbuljong med spetskålsdumpling med en äppel-och hasselnötspuré. Den här rätten var jätte god men smakerna var väldigt nya för mig och det tog ett tag innan jag började uppskatta de komplexa smakerna. Men det enda minuset var att det inte gick att känna äppelsmaken i nötpurén.



Vid rätt nummer fem tror jag att vi hade kommit till huvudrätten, eftersom de andra fick en liten rådjursfilé på sina tallrikar. Det jag inte gillade var att de helt enkelt hade tagit bort köttbiten och gett mig de övriga ingredienserna på tallriken. Detta gjorde att min rätt kändes lite okomplett med bara massa röd-och gulbetor att äta. Getostkrämen förstod jag skulle harmonisera med rödbetorna, men vinbärssåsen som hade ringlats runt rätten var uppenbarligen menad för att avsmakas tillsammans med rådjuret. Här gjorde kockarna det sig lätt för sig!



Vid rätt nummer sex serverades man en osttallrik. Tyvärr avskyr jag all form av grönmögelost, och som jag hade förutspått mig utgjorde grönmögelost just basen för denna rätten. Men detta är endast min personliga smak och därmed har jag svårt att avgöra om det var gott. Säkert var det en dröm för grönmögelälskaren!



Vid rätt nummer 7 började desserterna rulla in. Denna söta dessertkavalkad inleddes med en fördessert bestående av apelsinsorbet, Sri Lankakanel och mandelmuffins. Det här var den godaste desserten som serverades under kvällen enligt mig! Sorbeten låg i en liten glasburk som var fylld med en söt sås av kanel och vin. Vid sidan fick man en liten muffins som smakmässigt passade jätte bra med sorbeten.



Den andra desserten bestod utav en salig blandning av smaker- en del jätte goda smaker, och en del smaker som jag tyckte kändes något överflödiga. På tallriken låg en äppelmousse som smakade som vanlig äppelmos på burk, en vaniljmunk som var super god, pralinéglass som var god men lite för sliskig med alldeles för mycket nötströssel på så att den friska smaken av glass försvann, och en chokladkräm som var på tok för mäktig. Jag tycker det var intressant att de valde att komponera en dessert som bestod utav så många olika smaker. Det var ju liksom inte EN dessert utan flera olika små.



Den sista rätten var ännu en dessert och den bestod utav smörstekt brioche, kokossorbet och grönt te. Detta serverades med torkad rödbetsmousse och svartvinbärsmaränger. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttala mig om den här desserten. Jag tror att tanken med att blanda in rödbetor, grönt te och svartvinbär var ett sätt att föra in okonventionella smaker som man vanligtvis inte brukar tro passar i en dessert. Och faktum var att de faktiskt inte passade in, oavsett hur imponerad man borde ha blivit av vinbärsmarängen eller det gröna teet som hade paketerats in i en torn av stelnat socker. En dessert ska smaka himmelskt gott, och det går inte att plocka in ingredienser som enbart ser fina ut på tallriken- de måste smaka gott också! Kokossorbeten smakade i alla fall jätte gott, likaså briochen. Så de övriga tillbehören tyckte jag inte egentligen behövdes!



Så för att sammanfatta matupplevelsen på Edsbacka Krog: servicen var otroligt bra, vinet smakade bra och hade kombinerats på ett utmärkt sätt med maten, miljön var lugn och avslappnad, råvarorna kändes fräscha, maten var vågad och experimentell, smaksättningen och kryddningen av rotfrukterna, såserna och buljongen var väl sammansatt. Däremot kändes den vegetariska maten okomplett vilket gjorde att jag under kvällen för första gången i mitt liv ångrade att jag var vegetarian, valen av ingredienser till desserterna var FÖR vågade och passade inte riktigt in, och de kunde ha använt sig av någon ytterligare grönsak eller rotfrukt än enbart rödbetor och lök.

Men kvällen i övrigt var jätte härlig och det var SÅ roligt att ha fått en möjlighet till att besöka en sådan omtalad restaurang, och att få dela bröllopsparets lycka. Trots den kritik jag jag har riktat mot Edsbacka Krog så var det en toppenbra middag! Även om vissa rätter inte smakade himmelsk gott fick jag ändå ut något av det, förutom det trevliga sällskapet- det gav mig nämligen möjlighet att träna upp mina smaksinnen ännu mer, jämföra olika smaker i olika kombinationer, och att komma fram till vad jag egentligen föredrar att äta. Och att sedan få sitta så här och analysera sönder maten ger mig även en otrolig tillfredsställelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar