lördag 6 februari 2010

Restaurang Koh Pangan



Förra torsdagen blev en mycket härlig kväll tillsammans med min bror, hans barndomskompis och mina föräldrar. Då fyllde nämligen min bror år och detta firades med ett besök till den nya thailändska restaurangen som har öppnats upp i Uppsala. Den heter Koh Phangan och går även att besöka i Stockholm, där den ligger på Skånegatan 57 på Södermalm.

Koh Pangans koncept är thailändsk mat med färska råvaror och med en meny som blandar traditionella rätter med moderna och innovativa rätter. Hela restaurangen kändes som en djungel där gästen skulle få en känsla av att ha landat mitt i Thailands hjärta. Det tropiska bakgrundsljudet och alla palmer märkte man lockade dit många familjer med småbarn. I början var detta ganska störande då de kutade runt i den lilla trånga restaurangen och bara skrek. Men redan efter en timme hade alla familjer tagit notan och gått. Sedan satt vi även ganska ostört på övervåningen på en liten träbalkong. Stundtals slocknade även alla ljus och ett åskliknande ljud hördes! Det verkar vara monsunperiod på restaurang Koh Pangan så här års!

Och så till maten! Priserna var ganska moderata för att vara en thailändsk restaurang, särskilt förrätterna där vi alla beställde varsin tallrik med vårrullar för 75:-. Då tycker jag att det ska ligga åtminstone fler än fyra små vårrullar på tallriken. Men som alltid är de vegetariska rätterna mycket billigare än kötträtterna, så där kunde man få en rätt för mellan 145-170 kr. Jag och min pappa beställde en rätt som hette Yam Tofu som bestod utav friterad tofu i en syrlig och stark dressingliknande sås. Rätten kändes fräsch och påminde mer om en halvvarm sallad än en gryta, så jag skippade riset. Det var första gången jag smakade på modern och samtidigt god thailändsk mat!

Så för er som har tröttnat på den kalla svenska vinterkylan och ledsnat på sunkig förutsägbar thailändsk mat- besök Koh Pangan.


http://www.kohphangan.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar