torsdag 15 december 2011

Jamaican rise and peas med friterad matbanan

Jag kom nyligen i kontakt med en jamaicansk matbloggerska vid namn Therese Edwards genom en kompis som har bott på Jamaica flera år. Då vi både är intressarede av andra matkulturer och gillar att blogga om mat bestämde oss för att börja utbyta recept med varandra. Så härmed inleder jag min resa genom den jamaicanska matkulturens värld.

När jag frågade min kompis om vegetarisk jamaicansk mat, var rise and peas det första hon mämnde. Rätten består av ris (av Uncle Bens typ), kidney bönor, och kokosmjölk. Rise and peas är basföda på Jamaica som serveras till allt; i hemmet såväl som på restauranger.

Igår lagade jag en enkel version av rise and peas som fick en krämig god konsistens av kokosmjölken. Jag hoppas kunna återkomma med en mer autentisk version vid ett senare tilfälle. Till rise and peas serverade jag en fräsh avokadosalsa och friterad matbanan. Jag tillagade en matbanan som säkert var dubbelt så stor som den vi vanligtvis hittar i butiken. Jag fick dock höra att den banan som serveras på Jamaica är liten och brun och smakar potatis.

För två personer:

2 dl basmatiris
1/2 burk kokosmjölk
2 dl vatten
1/2 buljongtärning
1 liten gullök
2 vitlöksklyftor
1 burk kidneybönor
Salt och peppar

1 matbanan
Rapsolja, för fritering
Salt

Avokadosalsa:
2 tomater
2 avokado
1/2 rödlök
1 lime
Salt

1. Skölj riset under rinnande vatten i en sil.
2. Grockhacka löken och fräs i olja tills den blir mjuk och genomskinlig. Tillsätt ris, kokosmjölk och riven vitlök. Låt koka upp. Häll ner vatten och smula ner buljongtärningen.
3. Låt småputtra i 10-15 minuter under lock tills riset är genomkokt (OBS. risblandingen ska ha en risotto lik konsistens). Tillsätt bönorna några minuter innan riset är klart.
4. Smaksätt med salt och peppar.

5. Avokadosalsa: Kärna ur avokadon och skär den i små tärningar. Finhacka lök och tomat och blanda alla ingridienser i en skål. Pressa ner limejuice och smaka av med salt.

6. Skala matbananen och skär den i tunna skivor. Hetta upp en kastrull med olja och invänta rätt temperatur. Fritera bananskivorna i 3-4 minuter tills de är gyllende gula och har en knaprig yta. Låt dem rinna av på en tallrik med hushållspapper. Salta inann servering.

1 kommentar: