onsdag 21 december 2011

Julbord på Hermans

Hur mycket är det egentligen som är vegetariskt på vårt svenska julbord?
Inte mycket....
Blir jag bjuden till ett traditionellt julbord är det oftast 2-3 rätter som jag kan äta, varav bröd är en rätt. Idag anser de flesta att julskinkan är den viktigaste rätten på julbordet, följt av prinskorv, köttbullar, sill och lutfisk. Fredagens julbord med familjen innehöll dock ingen av dessa rätter. Hermans vegetariska restaurang vid slussen kör vegetariskt för full slant!

För 250 kr får man ett tjugotal vegetariska julrätter att kalasa på. Hermans julbord består av en blandning av mustiga grytor, inlagda grönsaker, sallader, och klassiker som Janssons frestelse.

Min personliga favorit var den inlagda auberginen under namnet Vegetarisk aubergine senapssill. Aubergine smakar inte särskilt gott tycker jag, men den råa och syrliga smak den inlagda auberginen fick blev en riktig smakhöjare. Janssons frestelse var en aning för salt men hade ett intressant inslag av champinjoner och kapris. Andra plus var det nybakade brödet med örtsmör och hummus till.

Det enda jag saknade var någon form av biff eller köttbullsliknande substitut. I det vegetariska köket idag finns det mängder av recept på biffar gjorda på bönor, linser, grönsaker eller nötter, och jag hade gärna funnit det på julbordet.

Är man vegetarisan eller bara trött på det enformiga svenska julbordet ska man ändå försöka ta sig hit. Lokalen ligger vid slussen med en underbar utsökt över vattnet och hela stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar