fredag 30 december 2011

Vindolmar

Till min födelsedag bestämde jag mig äntligen för att göra vindolmar. Lina på mitt jobb, som är libanesiska, har många gånger förklarat hur man gör vindolmar men jag har inte kommit mig för att göra dom förrän nu. De visade sig vara mycket enklare att göra än vad man kanske tror. Och sjukt goda blir dem. Ska aldrig mer köpa vindolmar på burk! 

1 förpackning vinblad (vakumförpackade)
3 tomater
4 dl basmatiris
1 kruka persilja
1/2 kruka mynta
1 gullök
2 vitlöksklyftor
1 citron
2 msk olivolja
1-2 msk tomatpuré
1,5 l vatten
Salt och peppar

1. Finhacka lök, vitlök och och 2 av tomaterna. Blanda i en skål med riset. Strimla persilja och mynta och rör ner i blandningen. Pressa ner saften från en citron och ringla ner olivolja. Smaka av med salt och peppar.

2. Blötlägg vinbladen i en bunke med ljummet vatten i 10-15 minuter så saltlagen försvinner.

3. Placera en djup gryta på spishällen och skiva en tomat som du sedan fördelar jämnt på botten av grytan (detta så att vindolmarna inte steker fast).

4. Lägg en klick av risblandningen i mitten av ett helt vinblad. Vik in kanterna och rulla till en dolme som du sedan fördelar jämnt i grytan (dolmarna ska ligga tätt packade). Upprepa proceduren tills grytan är halvfull.

5. Placera en tallrik över vindolmarna så de inte flyter upp till ytan. Häll sedan i vatten nästan upp till kanten av grytan och låt koka upp. Tillsätt tomatpurén och låt koka i 20-30 minuter på låg värme.

6. Servera till turkisk yoghurt!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar