måndag 14 september 2009

Couscoussallad med guacamole



När jag proade på ett café när jag var 15 år blev det couscousssallad med guacamole som jag åt till lunch där i stort sett varje dag i två veckor!

Sedan vill jag bara tillägga att jag förmodligen inte kommer publicera fotografier som jag själv har tagit de närmsta veckorna. Jag glömde nämligen min kamera på en kräftskiva i helgen!

Couscoussallad:

2 dl couscous

3 dl vatten

1/2 paket saffran

1 msk olivolja

salt

1-2 tomater

1/3 gurka

1/3 salladshuvud

1/2 liten rödlök

1 vitlöksklyfta

1 avokado

Guacamole:

2 vitlöksklyftor

3 avokado

2 tsk citron

2 msk créme fraiche

Salt, peppar, chilikrydda

1. Koka upp vatten i en kastrull och tillsätt olivolja, saffran och salt. När vattnet kokar ta bort kastrullen från plattan och rör ner couscousen. Låt dra i 5 minuter.

2. Hacka tomat, gurka, rödlök, vitlök och sallad.

3. Mosa eller mixa avokadon och för sedan över moset till en skål. Blanda i vitlök, citron, gräddfil, chilikrydda, salt och peppar.

4. Blanda grönsakerna och couscousen i en stor salladsskål och ringla över olivolja, balsamvinäger och citron.

Super gott!

3 kommentarer:

  1. alltså det är jag C:-)

    SvaraRadera
  2. Visst gör det! När hade du tänkt bli en "följare" föresten?

    SvaraRadera