måndag 2 november 2009

Kairo soppan


Den här soppan serverades hos min kompis och hennes pojkvän som jag var bjuden hem till en kväll under min tid i Kairo. Jag kommer aldrig glömma den middagen! Det var nämligen så att jag inte hade tillgång till ett kök den första tiden i Egypten vilket tvingade mig att äta snabbmat till lunch och middag för de två första veckorna i landet! När det sedan fanns kokmöjligheter upptäckte jag att det var otroligt svårt att göra varierade maträtter eftersom alla intressanta ingredienser som ger variation i matlagning var importerade och svin dyra. Så jag gjorde in stort sett bara grönsaksgrytor största delen av tiden. Så det var därför det kändes så underbart att få äta den här utsökta soppan till vitlöksbröd (på restauranger i Egypten vet man inte vad det är)och vins. Så tack Benjamin för receptet!

1 en portionsförpackning nudlar (85 gram)

600 gram krossade tomater

10 dl vatten

1/2 citron

1 röd paprika

1/2 aubergine

3 vitlöksklyftor

2 msk kokosmjölk

2 msk thaikryddor(Santa Maria)

1 buljongtärning

Habanero

Salt

1. Finhacka habanero och vitlök. Skär paprika och aubergine i tärningar.

2. Hetta upp en gryta och häll ner krossade tomater, vatten, buljongtärning, vitlök, thaikryddor. Låt småputtra i 15-20 minuter.

3. Tillsätt kokosmjölk, citron, paprika, och aubergine. Låt koka i 3 minuter.

4. Lägg i nudlarna och låt dom kokas i cirka 2 minuter. Klipp sedan sönder nudlarna med en sax, det blir annars svårt att äta soppa.

Obs. var riktigt noga med att inte låta paprikan och auberginen koka för länge. De blir nämligen snabbt överkokta. Så när nudlarna ska i låt inte grönsakerna var färdigkokta.

5. Vitlöksbröd som tillbehör är ett måste till den här rätten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar