onsdag 6 januari 2010

Lyxig potatisgratäng


I tisdags ville vi äta något extra gott eftersom man var ledig dagen efter. Efter att ha virrat omkring i affären en riktigt lång stund bestämde jag mig tillslut för att laga en potatisgratäng som serverades ihop med stekt quornfilé, karljohansås, tomatsallad och kokt grön sparris. Det blev jätte gott! För den som äter kött går det lätt att byta ut quornfilén mot en entrecotebit.
Observera att receptet enbart avser potatisgratängen.

För två personer:

7 potatisar

1/2 gullök

1 vitlöksklyfta

2 dl vitt vin

3 dl matlagningsgrädde

En halv påse riven västerbottenost

1-2 tsk herbes de provance- krydda

Salt och peppar

1. Skala potatisen och skär den i tunna skivor.

2. smörj en ugnssäker form med smör och fördela potatisen jämnt i formen.

3. Finhacka lök och vitlök och strö över den på potatisen. Tillsätt vin och grädde.

4. Krydda och fördela osten jämnt över gratängen och grädda i ugnen på 200 grader (gäller för gasspis) i cirka 35 minuter.

2 kommentarer:

  1. Intressant med vitt vin i gratängen. Det har jag aldrig testat. Hur smakar det jämfört med utan vin? Vi var hos några kompisari i onsdags. De bjöd på en ostpaj med avokadosallad och oliver. Fy vad den pajen var god! Ska be om receptet och laga den någon gång till dig och mig:-) Kramar!/C

    SvaraRadera
  2. Var det västerbottenpaj? Den är jätte god om man blandar i chaminjoner. Det är svårt att säga hur gratängen smakade när det var vin i, men gratängen var i alla fall godare med vin än utan! Sedan tror jag just att västerbottenosten var det som förhöjde smaken extra mycket.

    SvaraRadera