fredag 1 januari 2010

Nyårsfirande på Brasserie Le Rouge

I går blev det nyårsfirande för hela slanten! Planen var god mat och vin på lyxrestaurang och sedan utgång! Så jag och min pojkvän styrde kosan mot Gamla Stan till en fransk restaurang som heter Le Rouge. Jag har tidigare i bloggen skrivit om Le Bar Rouge som är en syster restaurang till den vi besökte igår. Det blev femrättersmiddag med ett vinpaket där vi serverades ett vinglas för varje rätt. Och det blev en riktig hit! Maten var underbar! Vinet smakade fantastiskt! Servicen var på toppnivå! Och notan var svindyr! Det var dock värt alla pengarna för vi gick därifrån med en smakupplevelse vi aldrig kommer glömma!
Förrätten var en avokadopaté på vitlöksrostat bröd med en ruccolasallad och balsamicodressing. Underbart god förrätt som jag ska försöka ge mig på själv någon gång. Passade utmärkt till det lite lätt blommiga och inte allt för fruktiga chardonnay vinet.


Den andra förrätten var en soppa gjord av jordärtskocka. Den hade en sådan len och härlig smak och det gick lätt att urskilja en god parmesansmak. Även denna rätt serverades till ett vitt vin fast som var något sötare i smaken.


Å så var vi framme vid huvudrätten som var en slags grönsakspaj med en majs/- och squashfyllning täkt med ett fiolodegsskal. Till pajen serverades en syrlig tomatsallad och aioli. Det var en jätte god rätt som passade utmärkt till aiolin! Jag är dock rädd för att den inte alls skulle smaka lika bra utan den. Ett vitt chardonnay vin även till denna rätt harmonierade jätte bra med pajen.



Näst sista rätten blev en ostbricka som serverades med kvittenmarmelad och en mjuk mini pepparkaka till ett spanskt dessertvin.
Till efterrätt serverades vi en vitchoklad pannacotta med en kryddad fruktsås till. Desserten var väl tillagad och smakade som pannacotta ska smaka, men vi var vid det här laget väldigt mätta och kände hellre för någon frisk sorbet eller likande. Efterrätten var

3 kommentarer:

  1. Gud så gott och lyxigt!
    Vi åt till förrätt färsk hummer, marinerade pilgrimsmusslor och kokt grön sparris. Till varmrätt oxfilé, kantarellsås med potatisgratäng och sallad. Till efterrätt varma hallon med italiensk glass. En kanonmiddag enligt mig! Trevlig och lugn kväll...Nu hoppas jag att år 2010 ska bli ett bra år! Kramar/C

    SvaraRadera
  2. Även om jag är vegetarian låter den maten som ni åt jätte god! Var det du ensam som lagade nyårsmiddagen?
    Det låter som en rätt som skulle kunna lagas av vinnaren i halv åtta hos mig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nej jag lagade faktiskt ingenting. Utan det var herrn i huset som tog sig an den uppgiften. Jag ansvarde för sonen, städ och dukning. Minst lika jobbigt kan jag säga;-) Pilgrimsmusslor är verkligen du måste äta under din livstid! Lova mig det!

    SvaraRadera