torsdag 28 januari 2010

Rysk rödbetssoppa


Jag har inte i min barndom varit särskilt förtjust i rödbetor. Men i vuxen ålder har jag sakta men säkert kommit att uppskatta denna rotfrukt.
Idag stressade jag jätte mycket, så jag kände att en soppa till middag, en rätt som till stor del tillagar sig själv, skulle passa jätte bra en sådan dag.

För fyra personer:


4 rödbetor

1 gullök

11 dl vatten

1 buljongtärning

1 morot

150 gram vitkål

2 tsk vinäger

1 lagerblad

3 msk persilja

Cayennepeppar

Salt och Svartpeppar

Creme fraiche

1. Skala moroten och rödbetorna och skär dom sedan i smala stavar. Finhacka löken och strimla vitkålen.

2. Hetta upp en kastrull med smör i och stek grönsakerna i 4-5 minuter. Tillsätt vatten, buljongtärning, lagerblad, och cayennepeppar och låt koka upp. Låt småputtra i 40 minuter.

3. Mixa soppan när den har kokat klart och tillsätt vinäger, persilja, salt och peppar. Tillsätt eventuellt mer vatten om soppan känns för grötig och kompakt.

4. Servera soppan med en klick creme fraiche på toppen. Ett gott bröd till soppan är också nästan ett måste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar