söndag 10 januari 2010

Restaurang Roxy


Restaurang Roxy är en av Stockholms bästa restauranger! Både jag och min pojkvän är av den uppfattningen, samt våra två vänner som vi gick dit med i fredags!

Roxy är en liten spanskinspirerad restaurang på söder som nästan går helt obemärkt om man inte tar sig en liten promenad inne i sofo's hjärta. Stället drivs av fyra medelålders kvinnor från Sverige som efter att ha rest till Barcelona kom på idén att starta upp eget. Menyn är inte särskilt spanskinspirerad annat än att förättsmenyn består av många tapasrätter samt har spanska namn. I övrigt upplever jag maten som en mix av olika medelhavskök med spanska, italienska och franska influenser.

Första gången jag åt på Roxy beställde jag en risotto om smakade himmelskt gott. I fredags kom de in med en pastarätt med bland annat kronärtskocka, svamp, vin och grädde i. Rätten kändes innovativ och annorlunda från den fyllda pastan jag annars brukar få på restauranger. Vi noterade att menyn var utbytt från förra gången vi var där, något som visar på att man ständigt försöker förnya sig och ta sig an nya utmaningar.

Det enda som för ner betyget var den långa väntetiden. Vi satt och väntade i över en timme! Som tur var gick servitrisen runt med en stor brödkorg där vi lite då och då fick rycka åt oss några brödbitar. Brödet smakade för övrigt ljuvligt och serverades till en underbar tomatsalsa! Jag märkte dock senare att effektivitet är inget Roxy verkar eftersträva allt för mycket. Fokusen läggs snarare på kvalitet. När jag nämligen beställde två irish coffee senare vid baren lunkade en av ägarinnorna runt bland flaskorna utan att verka känna någon stress alls! Stundtals stannade hon även upp och bara studerade sin omgivning, log lite grann, och fortsatte sedan med drinkarna. På sätt och vis är jag lite imponerad över hur en bartender kan lyckas med att inte känna stress!

Efter middagen bestämde vi oss för att stanna kvar för att stället var så trevligt och för att ljudnivån var lagom. Roxy's drinkutbud visade sig dessutom vara jätte bra och priserna var inte heller särskilt höga. De färska ingredienserna som användes i drinkarna gjorde att de smakade som i medelhavet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar