fredag 1 januari 2010

Gotländsk saffranspannkaka


Saffranspannkaka smakade jag för första gången när jag var i 10 årsåldern hos min mammas kusin Helens julfest. Den smakade ljuvligt och inspirerade mig till att laga den för två år sedan då jag och min pojkvän hade en julmiddag tillsammans dagen innan julafton. Det har sedermera kommit att bli en tradition att tillaga saffranspannkaka till jul.

1 förpackning risgrynsgröt (500 gram)

1 paket saffran

1/2 dl socker

1 dl mandlar

1 ägg

1 tsk vaniljsocker

1 dl grädde

Tillbehör:


Hallonsylt

Vispgrädde

För fyra personer:

1. Grovhacka mandeln.

2. Stöt saffran med vaniljsocker och strösocker i en mortel. Blanda ner sockerblandningen tillsammans med grädden i en bunke och rör om.

3. Blanda sedan ner mandeln, ett uppvispat ägg och gröten.

4. Smörj en avlång ungsäker form med smör. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i 225 C ca 30 minuter. Servera den ljummen med vispad grädde och sylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar